nedeľa 22. júla 2012


1. deň školenia

Návrh, ako by mohlo vyzerať prvé školenie

Zoznam digitálnych technológií:

  • cieľ 1.dňa školenia: žiadna konkrétna technológia a jej použitie
  • nástroje 1.dňa školenia - interaktívna tabuľa, e-hlasovanie, prezentácia, multimédiá

Základná stratégia školenia: Dominantne - Od všeobecného ku konkrétnemu

Obsah školenia podľa portálu MVP:

Čo si mám vyskúšať pred týmto školením: všetky digitálne technológie, ktoré budú použité v rámci jednotlivých dní školení.

Čo si mám preštudovať, pozrieť pred týmto školením:
Zdroje z dištančného školenia
Z1 - Základné administratívne kroky lektora
Z2 - Učebnica A 3. modulu, spoločná časť
Z3 -  5. videokonferencia, Dr. Hanč, http://goo.gl/xO6wz
Z4 -  Základné pravidlá práce v projekte a záverečné práce (bude k tomu ešte videokonferencia, alebo materiál)

Zdroje z košického školenia http://goo.gl/vymRH
Z5 -  Základné info o MVP - práca s portálom,  Ing. Bulajčíková (video)
Z6 -  Koncepcia učebníc 3. modulu, doc. Kesselová (video a prezentácia)
Z7 -  Obsah a význam 3.modulu,  Dr. Hanč (video a prezentácia)
Z8 -  Dokument „Organizácia záverečných prác“, ktorý je k dispozícii na portáli v menu Záverečná práca a skúška/Pokyny a Dokumenty.

Čo si mám pripraviť na školenie:

  • Otázky na E-hlasovanie
  • Prezentácie k jednotlivým blokom
  • Elektronický zoznam liniek k prezentovanému e-obsahu pre rýchle otvorenie

Časový rozsah školenia: 9:00 - 15:30 (6 hodinové školenie a polhodinová obedňajšia prestávka)

Časový harmonogram činností:

9:00-12:00 Prvý blok školenia

9:00-9:45  Otvorenie školenia a administratívna činnosť
Aktivita lektora  
Lektor privíta frekventantov, otvorí školenie 3.modulu (čaká nás dnes prvé školenie 3. modulu zložené z dvoch blokov), predstaví sa. Súčasne kontinuálne vykonáva administratívnu činnosť (Z1, Z5). V “pauzách” fotografuje skupinu, pričom na fotkách sú aj plagáty projektu, on, skupina) . Takisto rozdá učebné materiály

Spoločná aktivita
Zoznamovanie sa. Každý z frekventantov sa predstaví (meno, z akej školy pochádza, čo učí, ako dlho učí). Na základe požiadavky lektora, frekventanti prejdú na internetovú stránku Google formulára, kde elektronicky odovzdajú  svoje osobné údaje, email, mobil pre potreby komunikácie s lektorom. Vybraný účastník môže skupinu alebo lektora odfotografovať.

Požadovaný výstup aktivít:

  • Zoznámenie sa všetkých a zozbieranie kontaktných údajov
  • lektor vytlačil všetky papiere (časť z nich založí do záznamov, časť odovzdá frekventantom), rozdá učebné materiály
  • fotografie ako dokumentácia zo školenia

9:30-9:45 časová rezerva

9:45-10:45  Predstavenie myšlienok spoločnej učebnice A. - Premena školy, premena triedy
Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Lektor predstaví stručne program školenia 3.modulu (frekventantov čaká 5 školiacich dní, ku každému dňu povie jednu, dve vety, pričom môže mať pripravenú jednu snímku prezentácie o programe 5 dní - viď portál MVP), Potom prejde na predstavenie dnešnej témy: Premena školy, triedy, môjho predmetu.

Spoločná aktivita (DT - Polleverywhere, IT)

  • Lektor pripraví frekventantov na diskusiu o tom, čo je to moderná škola, ako si ju predstavovať. Dá hlasovať na otázku, ktorej výsledkom bude slovné mračno: Čo pre Vás znamená moderná škola? Napíšte päť slov, ktoré ju podľa vás najviac charakterizujú. Pritom dá pokyn, že slová by mali byť s diakritikou, v prvom páde jednotného čísla.
  • Po hlasovaní sprístupní výsledky hlasovania a okomentuje slovné mračno a predstavy kolegov. Nehodnotí hlasovanie. Hodnotiť budú všetci spoločne na konci tohto dňa školenia.

Aktivita lektora (DT-prezentácia, IT, multimédiá)
Lektor prezentuje počas cca 45 minút základné myšlienky kapitoly Premena školy spoločnej učebnice (Z2), pričom využíva prezentáciu s multimédiami. Prezentáciu môže viesť aj ako výklad, pričom tento výklad oživuje autentickými otázkami, čo si frekventanti myslia, dopĺňa e-obsahom. Čerpá pritom okrem zdroja Z2 aj zo zdroja Z3.

Požadovaný výstup aktivít
Frekventanti by mali zoznámiť sa so základnými ideami: Prečo sa škola musí zmeniť - kvôli digitálnej spoločnosti a novým kompetenciám, ktoré žiada (kap. 1.1), kvôli hlbšiemu porozumeniu toho, ako sa učíme, poznávame tento svet, aby bolo vyučovanie efektívnejšie a úspešnejšie (kap. 1.2).  Dištančne by si mali frekventanti preštudovať určite kapitolu 1.2.7

10:30-10:45 krátka prestávka na občerstvenie aj s časovou rezervou
Využitie prestávky na kopírovanie fotografií zo školenia na portál

10:45-12:00 Premena triedy - Projektové vyučovanie a hodnotiace portfólio ako konkrétna ukážka
Aktivita frekventantov
Počas nasledujúcich 30 minút si frekventanti samostatne preštudujú str. 117-125, str. 134-148 učebnice tretieho modulu a do wordu (Google dokumentu) si pripravia odpovede na nasledujúce otázky:

  • Úloha č.1 . Spíšte kľúčové etapy projektového vyučovania. Zamyslite sa nad konkrétnymi témami projektov na výučbu SJL.
  • Úloha č. 2:  Vysvetlite, čo je to hodnotiace portfólio. Zamyslite sa nad kladmi a zápormi.

Spoločná aktivita
Lektor spolu s frekventantmi v diskusii prejde odpovede k daným otázkam, pričom na interaktívnej tabuli spolu frekventanti spíšu konkrétne príklady projektov a klady a zápory portfólia. Lektor sa tiež pýta a diskutuje o tom, či niekto má niekto skúsenosti s takouto formou vyučovania a hodnotenia.

11:45-12:00 časová rezerva.

12:00-12:30 Obedňajšia prestávka

12:30-15:30 Druhý blok školenia

12:30-14:00 Predstavenie myšlienok spoločnej učebnice B. - Premena môjho predmetu
Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Lektor predstaví stručne pokračovanie dnešného školenia: Premena môjho predmetu - koncepcia druhej učebnice 3.modulu - učebnice B.

Spoločná aktivita (DT - Google formuláre, IT)

  • Lektor pripraví frekventantov na diskusiu o tom, do akej miery by mali byť DT v predmete SJL. Dáva hlasovať cez Google fomuláre otázku s výberom viacerých odpovedí: Ktoré z  moderných digitálnych technológií z 1. a 2. modulu aktívne využívate na hodinách SJL? Frekventanti si do prehliadača vpíšu skratku formulára a hlasujú, pričom môžu zaškrtnúť viacero odpovedí.
  • Lektor ukáže výsledky hlasovania a skomentuje ich, čo nám vyšlo najviac a spolu s frekventantmi diskutuje o tom, ktoré z týchto technológií, čo boli na školení doteraz máte na škole a o čom môžete len snívať.

Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Z diskusie lektor prechádza na poslednú časť dnešného školenia, s otázkou: Pozeráme sa na IKT a vyučovanie slovenského jazyka ako módne partnerstvo z donútenia alebo prirodzenú a užitočnú symbiózu?
V približne 45 minútovej prezentácii lektor predstaví využitie IKT z dvoch pohľadov. V jednom čerpá zo zdroja Z6 (video a prezentácia) a snaží sa objasniť odpovede na vyššie zadanú otázku.
V druhom pohľade ukončí pedagogickú časť školenia a to tým, že stručne predstaví na záver základný cieľ  MVP projektu: DT nie sú cieľom, ale prostriedkom na dosiahnutie digitálnej gramotnosti ako jednej z kľúčových kompetecií 21.storočia. Preto predstaví krátko, čo je to digitálna gramotnosť a ako sa má rozvíjať na SJL a že tomu bola podriadená koncepcia učebníc B pre SŠ a ZŠ. Pritom čerpá zo zdroja Z7 (video a prezentácia).

Aktivita frekventantov
Frekventanti elektronicky zhodnotia školenie hlasovaním cez Google formulár, ktorý má tieto otázky:
  1. Aký ste mali pocit z dnešného školenia: veľmi dobrý, dobrý, neutrálny, zlý, veľmi zlý
  2. Čo mi dalo dnešné školenie: veľa, skôr viac ako menej, skôr menej ako viac, málo
  3. Slovné hodnotenie - Najdôležitejšia myšlienka
  4. Čo mu ste najmenej rozumeli, alebo čo by ste potrebovali viac vysvetliť
  5. Otázka, čo by ste sa spýtali

13:30-14:00- časová rezerva

13:45-14:00 - prestávka, Kopírovanie fotografií zo školenia na portál

14:00-15:30 Pravidlá práce počas školenia
Spoločná aktivita
V tejto aktivite lektor na IT a frekventanti na počítačoch sa prihlásia na portál  modernizaciavzdelavania.sk, pozrú si prvú online aktivitu dištančnej časti vzdelávania:
Názov aktivity: A1 Pojem modernej školy
Zadanie aktivity :Urobte syntézu poznatkov z úvodnej časti učebnice pre 3. modul vzdelávania vo forme charakteristiky na tému Moderná škola 21. storočia. Uplatnite kritický prístup k téme, pomenujte výhody aj riziká spojené s využitím moderných informačných a komunikačných technológií vo vyučovaní. Argumentujte. Rozsah 2 s. A4.

Pravidlá práce, komunikácie. V tomto okamihu lektor vysvetlí základné a jasné pravidlá práce na projekte, na portáli, dodržiavania termínov, komunikácie v prípade nejasností a problémov (zdroj Z4, Z5). Lektor upozorní frekventantov, že nedodržiavanie vytvorí nepohodu hlavne u samotných frekventantov, pretože zaostávanie bude viesť k nestíhaniu a k zabúdaniu vecí a tak dôjde ešte k väčšiemu sklzu. Lektor oznámi frekventantom, že na ďalšie školenie 2-3 frekventanti budú požiadaní, aby prezentovali svoje online aktivity, čo bude nútiť frekventantov k systematickosti.

Záverečná práca. Okrem zadaní musia frekventanti napísať záverečnú prácu. Lektor podá na tomto školení v krátkej prezentácii prvé informácie k písaniu záverečnej práce (Zdroj Z4). Frekventanti sa musia oboznámiť so zdrojom Z8. Lektor odpovedá na prípadné otázky frekventantov.

Doplnková spoločná aktivita
V prípade časovej rezervy, ak lektor bude chcieť komunikovať cez portál MVP s frekventatmi, tak vysvetlí si spôsoby, ako môžu komunikovať. Ak cez sociálnu sieť (toto veľmi odporúčam), tak spoločne si skupina s lektorom rozbehnú účty na Google+, urobia si spoločný krúžok a vyskúšajú si komunikáciu cez Google+.

Doplnková samostatná aktivita
V prípade časovej rezervy môžu frekventanti pracovať na svojej prvej online aktivite. V žiadnom prípade nesmú frekventanti odísť skôr ako po 6,5 hodine od začiatku školenia, v tomto prípade o 15:30. Chodia pravidelné neplánované kontroly, a nesplnenie povinností môže mať anuláciu mzdy a tohto školenia pre lektora aj frekventantov.

15:00-15:20 časová rezerva

15:20 - 15:30 Vypnutie počítačov a digitálnej techniky

15:30 Koniec školenia a odchod frekventantov

15:30-15:45 Odovzdanie miestnosti a odchod lektora

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára