nedeľa 22. júla 2012


2. školiaci deň:
Získavanie informácií; lexikografické príručky, korpus

Organizačné pokyny počas školenia


  • Príchod do školiacej miestnosti: aspoň 15 minút pred začiatkom prezenčného stretnutia.
  • Podporné dokumenty (prezenčná listina...): pripraviť požadovaný počet dokumentov; skontrolovať podpisy prítomných frekventantov a lektora/lektorov na každom dokumente (podpisovať modrým perom); na konci prezenčného stretnutia skontrolovať, či zoznam prítomných frekventantov zaškrtnutých na vzdelávacom portáli súhlasí s prezenčnými listinami a teda aj skutočným stavom.
  • Fotodokumentácia: počas stretnutia urobiť 3-4 zábery celej skupiny, po skončení stretnutia ich zavesiť na vzdelávací portál.
  • Trvanie stretnutia (od – do): dodržať čas začiatku a ukončenia prezenčného stretnutia tak ako bolo naplánované, t.j. je uvedené na vzdelávacom portáli. Za žiadnych okolností (s výnimkou núdzových situácií ako havária atď.) nemôžete bez súhlasu organizátora vzdelávania, resp. prijímateľa NFP ukončiť prezenčné stretnutie skôr ako je plánovaný záver stretnutia.
  • Skoršie odchody frekventantov: Neuvoľňovať frekventantov zo školenia pred plánovaným záverom prezenčného stretnutia (vo výnimočných prípadoch, napr. dopravné spojenie, môžete uvoľniť frekventanta max. 30 minút pred plánovaným koncom stretnutia).
  • Mimoriadne udalosti: všetky abnormality, poruchy, výpadky je potrebné zadať na vzdelávací portál vo forme mimoriadnej udalosti.

Nekompletne alebo nesprávne vypísané dokumenty nemôžu byť predložené na zúčtovanie a musia byť opravované, čo môže spôsobiť prípadné problémy pri finančnom a administratívnom uzavretí školení. Porušenie dodržania času stretnutia môže viesť k neuhradeniu mzdy lektorovi za dané prezenčné stretnutie.

2. deň školenia


ZISKAVANIE INFORMACII - Lexikografické príručky, korpus
Cieľ 2.dňa školenia: Cieľom 2. školiaceho dňa, je naučiť frekventantov ako pracovať na hodinách slovenského jazyka s elektronickými lexikografickými príručkami a Slovenským národným korpusom.
Nástroje 2.dňa školenia: interaktívna tabuľa, elektronické lektografické príručky, Slovenský národný korpus, e-hlasovanie, prezentácia, multimédiá.
Základná stratégia školenia: Dominantne - Od všeobecného ku konkrétnemu
Obsah školenia podľa portálu MVP:
Frekventant absolvuje dištančnou formou seminár k záverečnej práci v rozsahu 10 hodín, ktorý je k dispozícii v menu Záverečná práca a skúška/Dištančný seminár.
Využitie IKT v danom predmete.
1.1 Získavanie informácií






Čo si mám vyskúšať pred týmto školením: všetky digitálne technológie, ktoré budú použité v rámci 2.dňa školenia.
Čo si mám preštudovať, pozrieť pred týmto školením:
Zdroje z dištančného školenia
Z1 - Základné administratívne kroky lektora
Z2 - Učebnica B 3. modulu (Využitie informačných a komunikačných technológií v predmete SJL na SŠ) 1.1, 2.1, 2.2
Z3 -  E-hlasovanie v SJL, doc. Kesselová  http://goo.gl/5RQA5
          -   Zhrnutie digitálnych technológií v SJL (multimédiá), Dr. Hanč http://goo.gl/kXRVi
  - Zhrnutie digitálnych technológií v SJL (IT, E-priručky, Web 2.0), Dr. Hanč  http://goo.gl/QmouP
Z4 - práca s Google formulármi   http://goo.gl/LbHv1
Zdroje z košického školenia http://goo.gl/vymRH
Z5 -  Základné info o MVP - práca s portálom,  Ing. Bulajčíková (video)
Z6 -  Koncepcia učebníc 3. modulu, doc. Kesselová (video a prezentácia)
Z7 -  Obsah a význam 3.modulu,  Dr. Hanč (video a prezentácia)
Čo si mám pripraviť na školenie:
Otázky na Polleverywhere alebo Google +
Prezentácie k jednotlivým blokom
Elektronický zoznam liniek k prezentovanému e-obsahu pre rýchle otvorenie
Časový rozsah školenia:  9:00 - 15:30 (6 hodinové školenie a polhodinová obedňajšia prestávka)

Časový harmonogram činností:

Prvý blok 2.školiaceho dňa
čas: 9:00 - 12:00

1.1. ZISKAVANIE INFORMACII - LEXIKOGRAFICKE PRIRUCKY

9:00-9:45  Otvorenie školenia a administratívna činnosť

Aktivita lektora
Lektor privíta frekventantov, stručne ich oboznámi s plánom 2 školiaceho dňa (čaká nás dnes druhé školenie 3. modulu zložené z dvoch blokov. V dopoludňajších hodinách sa budeme venovať lexikografickým príručkám a popoludní Slovenskému národnému korpusu). Súčasne kontinuálne vykonáva administratívnu činnosť (Z1, Z4). V “pauzách” fotografuje skupinu, pričom na fotkách sú aj plagáty projektu, on, skupina) .
Spoločná aktivita
Hlasovanieč.1: cez Google formulár: http://goo.gl/FeBWA Aké elektronické slovníky poznáte? Ako často použíivate elektronické príručky? Aký máte názor na el.slovniky?   ( www.gmail.com sekcia G Disk, http://goo.gl/LbHv1 práca s Google formulármi).  Nasleduje diskusia spojená s výkladom na základe vyhodnotenia formulára v duchu témy elektronické slovníky, príručky, skúsenosti s nimi, čo je lepšie, el. alebo knižná podoba slovníkov, aké majú frekventanti skúsenosti s el. lexikografickými priručkami a prečo by sme si mali pomaly zvykať na ich používanie, na ktorých stránkach môžeme nájsť kodifikované el.slovníky... atď.)
Požadovaný výstup aktivít:
Zistenie lektora,  akú uroveň znalosti práce s e-slovníkmia a aký názor majú frekventanti na elektronické slovníky a príručky. Lektor vytlačil všetky papiere (časť z nich založí do záznamov, časť odovzdá frekventantom). Fotografie ako dokumentácia zo školenia.

9:30-9:45 časová rezerva

9:45-10:45  Získavanie informácií
Aktivita lektora (DT- prezentácia, IT)
Najdôveryhodnejším zdrojom informácií o slovnej zásobe v slovenčine sú lexikografické príručky Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra Slovenskej akadémie vied . Lektor požiada frekventantov, aby prešli na stranku http://www.juls.savba.sk/ , ktorú si spoločne preštudujú.
Frekventanti sa dozvedia, aké dokumenty sú prístupné v digitálnej forme a iné lingvistické zdroje na stránke ( Krátky slovník slovenského jazyka, Pravidlá slovenského pravopisu, Synonymický slovník slovenčiny, Slovník cudzích slov (akademický), Slovník slovenského jazyka, Morfologický analyzátor, Názvy obcí Slovenskej republiky (Vývin v rokoch 1773 – 1997), Priezviská na Slovensku (stav v roku 1995), Databáza urbanoným na Slovensku (stav v roku 1995), Historický slovník slovenského jazyka V (R-rab — Š-švrkotať... atď.)
Táto časť je sprevádzaná aj prezentáciou od p. prof. Kesselovej 03 IKT v jazyku.pdf - zdroj z Košického stretnutia, kde lektor využíva najmä praktickú časť prezentácie ( Vyhľadať slovo KAČICA na stránke http://www.juls.savba.sk/ v slovnikoch  KSSJ4, PSP a v Bernolákovom.  Ústne vyplniť tabuľku -  Sprievodca predpovedi. Databáza vlastných mien a obcí - vyhľadať jedno priezvisko  a názov jednej obce v slovnikoch Názvy obcí Slovenskej republiky, Priezviská na Slovensku).
Požadovaný výstup aktivít
Oboznámenie frekventantov so stránkou  http://www.juls.savba.sk/ , jej použitie a využitie v praxi.  Dištančne by si mali frekventanti preštudovať určite kapitolu 1.1, 1.1.1.

10:30-10:45 krátka prestávka na občerstvenie aj s časovou rezervou
Využitie prestávky na kopírovanie fotografií zo školenia na portál.

10:45-12:00 Získavanie informácií a konkrétne ukážky - praktická časť
Aktivita lektora
Počas nasledujúcich 30 minút si frekventanti budú skúšať prácu s el. slovníkmi, preto lektor postupne bude zadávať frekventantom aktivity a za každou aktivitou bude nasledovat 5 minutová diskusia.
Aktivita frekventantov:  Čo by si videl, keby ťa na návštevu pozval ( KSSJ, SCS ): filatelista, heraldik, akvarista, herbarista, numizmatik, terarista?
Aktivita frekventantov: Predstav si, že si moderátor hudobnej relácie a chceš vyzvať poslucháčov, aby telefonovali do rádia a venovali pesničku oslávenkyniam. Vlastné mená Žofia,                                    Cecília, Melánia, Štefánia, Lucia, Mária, Natália použi v spojeni  --- Dnes hráme všetkým …........                              ( PSP).
Akú príponu majú všetky uvedené ženské mená?
Aktivita frekventantov: Chceš zistiť,koľko ľudí na Slovensku má také priezvisko ako ty a kde títo ľudia žijú? Pozri sa do databazy priezvisk na http://slovnik.juls.savba.sk  .
( Viac aktivít v učebnici Modul 3 SJL str.13-16 )
Spoločná aktivita
Hlasovanie č.2: cez Google formulár: http://goo.gl/vALfB o tom, čo si teraz frekventanti  po výklade myslia o el. slovníkoch. (môžeme použiť hlasovanie cez polleverywhere http://www.polleverywhere.com/ . Návod a príklad hlasovania cez Polleverywhere http://goo.gl/lO8Ou)

11:45-12:00 časová rezerva.
12:00-12:30 Obedňajšia prestávka

Druhý blok 2.školiaceho dňa

Čas: 12:30 – 15:30
1.1.2 Slovenský národný korpus alebo slovenčina pod mikroskopom
Ciele:
    1. získať informácie o tom, čo je Slovenský národný korpus, kto sa oň stará, na čo slúži,
    2. prakticky precvičiť prácu v SNK
    3. vytvoriť úlohy, ktoré sa dajú pomocou SNK riešiť so žiakmi
   4. vytvoriť úlohy, v ktorých môžeme prácu so SNK kombinovať s hlasovaním a vyhľadávaním informácií v e-slovníkoch
12:30 – 14:00
Aktivita lektora: Hlasovanie č.3 (http://Pollev.com) o tom, v akých súvislostiach sa stretli frekventanti s pojmom „korpus“. http://goo.gl/jVW6J (Vyjadrite jedným slovom, čo vám napadne pri slove korpus - otázka s otvorenou odpoveďou) a tvorbou slovného mračna. http://www.youtube.com/watch?v=NyYIcy8HZB4 (videonávod)

Aktivita frekventantov: Vyhľadajte v KSSJ (aj v iných nekodifikačných príručkách) významy slova korpus.
Aktivita lektora: Príprava na hlasovanie č.4 (http://goo.gl/Oy847) na vyjadrenie predpokladu:  Ktorý význam slova korpus v KSSJ je podľa vás dominantný ?
Aktivita frekventantov: Hlasovanie č.4.  Po hlasovaní lektor vyhodnotí aktivitu.
Lektor vysvetlí, že potvrdenie alebo vyvrátenie nášho predpokladu môžeme získať prostredníctvom SNK. Nasleduje výklad - ppt prezentácia (http://goo.gl/x5SN8)
čo je SNK, kto sa oň stará, na čo slúži...
Vysvetlí Podmienky získania plného prístupu do SNK (Bonito + registrácia)
Ukáže ako pracovať so SNK: vytvorí konkordanciu (frekvencia výskytu) slova korpus a kolokáciu (najčastejšie kolokáty – textové okolie slova korpus). Porovná spolu s frekventantmi výsledky hlasovania na zistenie predpokladu a výsledky v SNK.
Aktivita lektora: Príprava praktického cvičenia frekventantov: Hlasovanie č.5 (http://goo.gl/5g5VE) na vyjadrenie predpokladu: Ktoré slovo sa používa častejšie: okno alebo oblok?
Aktivita frekventantov: Hlasovanie č.5. Po hlasovaní lektor vyhodnotí aktivitu.
Aktivita frekventantov: Zistite konkordanciu slova okno a oblok. Ktoré slovo sa vyskytuje častejšie? Porovnajte konkordanciu inej dvojice slov s rovnakým / podobným významom.
Aktivita lektora: Vyzve frekventantov na interpretáciu výsledkov svojho skúmania v aktivite. Vyhodnotí aktivitu.
Spoločná aktivita lektora a frekventantov: Výklad a praktická ukážka:
     1. Zistite absolútnu frekvenciu základného tvaru slova paradajka.
     2. Zistite frekvenciu všetkých tvarov slova paradajka.
Postup: Učebný materiál – modul 3; SJL  pre SŠ, str. 25
Vyhodnotenie spoločnej aktivity.
Aktivita frekventantov:

  1. Utvorte synonymický rad (4-5 slov). Použite synonymický slovník
  2. Očíslujte synonymá podľa toho, aké poradie podľa častosti používania predpokladáte.
  3. Svoj predpoklad si overte v SNK.
  4. Porovnajte svoju  hypotézu s korpusovými  výsledkami
Aktivita lektora: Vyzve frekventantov na interpretáciu výsledkov svojho skúmania v A5. Vyhodnotí aktivitu.

13:45-14:00 - prestávka (kopírovanie fotografií zo školenia na portál)

14:00 – 15:30
Aktivita frekventantov: (Práca v 4 skupinách)Napíšte čo najviac životných podstatných mien muž.rodu zakončených na príponu  -úň, -ec, -oš, -ita (1 minúta).
Aktivita lektora: Vysvetlí frekventantom ako používať SNK ako retrográdny slovník (na vyhľadávanie slov s rovnakým koncovým reťazcom písmen)
Aktivita frekventantov: Pomocou SNK zistite, aké pomenovania v slovenčine s uvedenými koncovkami jestvujú a ako sa v textoch používajú.
Aktivita lektora: Vyzve frekventantov na interpretáciu výsledkov svojho skúmania v A6. Vyhodnotí aktivitu.
Aktivita frekventantov: (Práca v 3. skupinách) Napíšte svoje tipy: S akými plnovýznamovými slovesami sa najčastejšie spájajú slovesá musieť, chcieť, smieť, môcť. (1 minúta) Pomocou SNK zistite, aké plnovýznamové slovesá sa najčastejšie spájajú s uvedenými modálnymi slovesami v skutočných textoch (s ktorými plnovýznamovými slovesami vstupujú tieto modálne slovesá do zloženého slovesného prísudku).
Aktivita lektora: Vyzve frekventantov na interpretáciu výsledkov svojho skúmania v A7. Vyhodnotí aktivitu.
Aktivita lektora: Informácie o Záverečnej práci. (v tejto aktivite lektor na IT a frekventanti na počítačoch sa prihlásia na portál  modernizaciavzdelavania.sk) Preštudovať : Pokyny a dokumenty; Organizácia záverečných prác. Vybrať tému a typ záverečnej práce, pripraviť sa na vyplnenie formulára  Zadanie záverečnej práce
Aktivita lektora: Informácie k úlohe A2, ktorú frekventanti budú robiť dištančne. (V tejto aktivite lektor na IT a frekventanti na počítačoch sa prihlásia na portál  modernizaciavzdelavania.sk, pozrú si prvú online aktivitu dištančnej časti vzdelávania)
Termín zaslania úlohy – do 7 dní  od termínu 2.školiaceho dňa. Určiť dvoch frekventantov a jedného náhradníka, ktorí budú v úvode 3.školiaceho dňa interpretovať svoje úlohy. Preštudovať námety 3, 4, 5, 6.
Aktivita frekventantov v časovej rezerve : (námet 6) Z korpusu vybrať 6 viet, vymazať kľúčové slovo, žiaci hádajú podľa zmyslu vety slovo. Ktorá veta bola najlepšou nápoveďou? V ktorej vete bolo slovo doplnené v neobvyklom kontexte? Vyberte jedno z doplnených slov a nájdite jeho typické kolokácie.
Hlasovanie č.6: Spätná väzba o 2.dni školenia: http://goo.gl/Mutc6

Záver:  Zmyslom používania SNK  v škole nie je zvládnuť techniku operácií s dátami (to je len prostriedok), ale použiť ho ako zdroj na vyhľadávanie, triedenie, usúvzťažňovanie informácií a na dialóg žiakov o výsledkoch vlastných pozorovaní.

Doplnková samostatná aktivita
V prípade časovej rezervy môžu frekventanti pracovať na svojej prvej online aktivite. V žiadnom prípade nesmú frekventanti odísť skôr ako po 6,5 hodine od začiatku školenia, v tomto prípade o 15:30. Chodia pravidelné neplánované kontroly, a nesplnenie povinností môže mať anuláciu mzdy a tohto školenia pre lektora aj frekventantov.

15:20 - 15:30 Vypnutie počítačov a digitálnej techniky

15:30 Koniec školenia a odchod frekventantov

15:30-15:45 Odovzdanie miestnosti a odchod lektora

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára